השתלות שיניים

השתלת שיניים היא החלפה של שן טבעית אחת או יותר בשתל דנטלי;

מדובר בתהליך בטוח ויעיל שמורכב מאבחון, התאמת השתל, השתלה והרכבת כתר קבוע;

כל המידע על תהליך השתלת שיניים מחכה לכם כאן

אם יש לכם שן חסרה אחת או יותר בפה, או שיניים פגועות שיש לעקור – השתלת שיניים עשויה להיות פתרון מתאים ונכון עבורכם.

השתלת שיניים היא למעשה תהליך בו שן טבעית מוחלפת בשן מלאכותית, הכוללת שתל דנטלי, המשמש כ'שורש', ומעליו כתר קבוע.

לפני ההשתלה עצמה, יש צורך באבחון מצב המטופל/ת ובניית תכנית טיפול שמתאימה למצב הפה והשיניים.

השתלת שיניים שנעשית על ידי רופא שיניים מנוסה מבטיחה תוצאות טובות ועמידות של השתלים לאורך שנים קדימה.

מהו שתל דנטלי?

שתל דנטלי משמש כתחליף לשורש השן, כאשר הוא מוחדר אל עצם הלסת, על מנת לצור שן מלאכותית יציבה וחזקה. על גבי השתל הדנטלי מורכב כתר – הנראה ומתפקד כשן.

מהן הסיבות האפשריות להשתלת שיניים?

  • שיניים חסרות – שן חסרה בפה עלולה לצור מראה 'זקן' ולא אסתטי, בייחוד כשמדובר באחת השיניים הקדמיות.
  • טראומה לשן – נפילה או חבלה עלולה להוביל להתרופפות אחיזת שורש השן בחניכיים, בדומה לשן 'מתנדנדת'. במקרה כזה יש צורך לעקור את השן ולהחליף אותה.
  • עששת משמעותית – ללא טיפול, עששת עלולה להוביל לפגיעה בשן, באופן שלא ניתן לשיקום, ולמעשה הפתרון היחיד הוא עקירת השן והחלפתה בשתל דנטלי.
  • מחלת חניכיים חמורה – מחלות חניכיים עלולות להוביל לנסיגה של החניכיים. במקרים חמורים, נסיגת העצם תגרום לחשיפה של שורש השן ולאבדן אחיזה של השורש בחניכיים.

אילו פתרונות מציעה השתלת שיניים?

שן חסרה עלולה להשפיע באופן משמעותי על איכות החיים שלנו, במגוון דרכים. השתלת שיניים מעניק פתרון עבור מכלול ההיבטים שנפגעים:

  • פונקציונאלית – בין אם מדובר בשן חותכת, טוחנת או ניב, חוסר בשן עלול לפגוע ביכולת הלעיסה שלנו. שתל דנטלי יאפשר תפקוד מלא של הפה בפירוק המזון.
  • אסתטית – הפנים שלנו הוא איבר משמעותי. כשאנחנו פוגשים מישהו ומשוחחים איתו, אנחנו מביטים בפניו, ולא פעם אף מתמקדים בפה. שן חסרה עלולה לצור מראה לא אסתטי ולהרתיע. לכן, שתל דנטלי מספק גם פתרון אסתטי.
  • דיבור – לעתים, שן חסרה יכולה להוביל לפגיעה ביכולת הדיבור שלנו. מערכת שיניים מלאה תבטיח הגייה נכונה וברורה.

לפני השתלת השיניים

אם החלטתם לבדוק את האפשרות לשתלים דנטליים, חשוב שתדעו שהתהליך מתחיל באבחון של מצב הפה והשיניים.

לצד בדיקה של רופא השיניים, יבוצע צילום CT של השיניים שמטרתו בדיקת מצב העצם.  

לאבחון ישנה חשיבות גדולה – בעזרתה יכול הרופא לקבל תמונה מלאה של מצב הפה והשיניים ולבנות תכנית טיפולית מדויקת, הלוקחת בחשבון את שיטת ההשתלה והשתל המתאים עבורכם.

יצירת סד כירורגי

המידע שהתקבל מצילום הסיטי משמש את רופא השיניים במרפאה לביצוע תכנון ממוחשב של תהליך השתלת השיניים. לתכנון ממוחשב של ההשתלה יתרונות רבים, אחד מהם הם האפשרות ליצור סד כירורגי.

מדובר למעשה בכלי עזר שמשמש את הרופא בזמן ההשתלה. הסד הכירורגי כולל חורים במיקומם המדויק של השתלים המתוכננים. כך, בזמן ההשתלה משתמש רופא השיניים בסד ומבטיח שהשתלים יוחדרו במיקום ובזווית המדויקים, בהתאם לתכנית. שימוש בסד כירורגי מבטיח תוצאות טובות ומדויקות יותר של השתלת השתלים הדנטליים.

מהן השיטות הקיימות להשתלת שיניים?

  • השיטה המסורתית – התהליך כולל החדרת השתל אל העצם והמתנה של מספר חודשים לקליטה והתייצבות של השתל בעצם. רק לאחר מכן יורכב הכתר או פתרון אחר שיותאם עבור המטופל/ת. החסון בשיטה זו הוא שעלול להיווצר קושי בתפקוד הפה, לצד מראה לא אסתטי, בתקופת ההמתנה.
  • העמסה מיידית – בשיטה זו מבוצעת השתלה והרכבת הכתר באותו יום. לרוב מדובר בכתר זמני. שיטה זו מאפשרת תפקוד מלא של הפה, ללא צורך בהמתנה ומהווה פתרון אסתטי. מאידך, קיים סיכון מסוים לקליטה של השתל בעצם.
  • All on 4– שיטה זו רלוונטית למטופלים שזקוקים להשתלת שיניים בכל הלסת. השיטה כוללת החדרה של ארבעה שתלים דנטליים בלבד, המשמשים כ'עוגן', ועליהם מורכבת מערכת שיניים קבועה עבור כל הלסת. היתרון של שיטה זו היא המהירות שבה היא מציעה פתרון למערכת שיניים מלאה בכל הלסת, ללא צורך בהחדרת שתל לכל שן. עם זאת, חשוב לציין שהעובדה שמערכת השיניים נתמכת בארבעה שתלים בלבד, עלולה לגרום לעומס גדול על השתלים שהוחדרו.

בחירת השיטה להשתלה תעשה על ידי רופא השיניים, לאחר שלקח בחשבון את מצב המטופל/ת, מצב הפה והלסת, מיקום השיניים החסרות, לצד רצונות והעדפות המטופל/ת. על פי סקירת מחקרים שפורסמה בשנת 2007, אין הבדל ביעילות בין השתלת שיניים בשיטה המסורתית, לבין השתלה והעמסה מיידית.

 

ומה לגבי השתלת שיניים ביום אחד? השתלה ביום אחד (או בתוך מספר ימים) אינה מומלצת.

מעבר לעובדה שלעתים יש צורך בעקירת השיניים הפגועות ובהמתנה לריפוי החניכיים באזור העקירה, ישנה חשיבות רבה להימנע מהרכבה מיידית של כתרים כבר ביום ההשתלה. המתנה של מספר חודשים מיום ההשתלה ועד להרכבת הכתר חשובה על מנת לאפשר קליטה מלאה של השתל והתבססות שלו בעצם הלסת. מחקרים שבוצעו לאורך השנים מצאו שהחדרת שתלים דנטליים והרכבת כתר ביום אחד מפחיתים את הסיכויים להצלחת ההשתלה.

איך בוחרים את סוג השתל הדנטלי?

שתלי דנטליים עשויים זרקוניה או טיטניום.

שתלי הטיטניום 'ותיקים' יותר – נמצאים בשימוש מזה כמה עשורים, ונמצאו כבטוחים ועמידים.

טיטניום היא מתכת חזקה, קלה ועמידה בפני חלודה, ובכך היא מהווה פתרון אידיאלי.

לעומתה, זרקוניה היא חומר קרמי ולא מתכתי, ויכול להתאים למטופלים הרגישים למתכות. השימוש בשתלי זרקוניה החל רק בשנות האלפיים ונחשב לחדש יחסית, ולכן המידע על עמידות השתלים לאורך זמן עדיין נחקר.

 

שתלים דנטליים נבדלים זה מזה גם בגודל ובאורך השתל.

על מנת להבטיח את יציבות השתל והכתר שיורכב עליו, לרוב יבחר רופא השיניים בשתל רחב וארוך.

עם זאת, לעתים מצב עצם הלסת אינו מאפשר החדרת שתל גדול. במקרים כאלו רופא השיניים ישקול החדרת שתל קצר או שתל אסטרטגי (בזאלי), שמהווים פתרון טוב במקרים שבהם קיים מחסור בעצם, או שהעצם הקיימת לא איכותית מספיק.

הרכבת הכתר על השתל

כאמור, הרכבת הכתר יכולה להיעשות כבר ביום ההשתלה, כאשר לרוב מדובר בכתר שמשמש כפתרון זמני, או לאחר מספר חודשים בהם המתנו לקליטת השתל בעצם הלסת.

 

הכתר עצמו עשוי חרסינה או זרקוניה.

כתר מזרקוניה הוא כתר חזק, ולו מספר יתרונות:

  • פתרון מדויק ומהיר – כתרי הזרקוניה מיוצרים אצלנו במרפאה ולא במעבדה חיצונית. כך יש לנו שליטה מלאה על צורתו וצבעו של הכתר, ויכולת להתאים באופן מדויק את השתל למטופל/ת ולייצר שתל בזמן קצר יותר.
  • יציבות – זרקוניה מאפשרת פתרון חזק ועמיד לאורך שנים.
  • אסתטיקה – בזכות צבעה, הזרקוניה מעניקה מראה של שן טבעית. בנוסף, היא אינה משנה את הצבע שלה עם הזמן, דבר שבתורו מבטיח שמירה על נראות אסתטית של הפה לאורך שנים קדימה.
  • דוחה אבנית – הזרקוניה פחות נוטה להצטברות אבנית, ובכך מקטינה את הסיכון לסיכון חניכיים כתוצאה מהצטברות אבנית באזור השתל.

 

לעמת זאת, כתרים העשויים חרסינה משולבים מתכת. אמנם מדובר בכתרים הנמצאים בשימוש נפוץ יחסית, אך חשוב לדעת שיש להם מספר חסרונות. בין היתר, כתרי חרסינה פחות עמידים לאורך זמן, ועלולים לשנות את צבעם.  

מהם סיכויי ההצלחה של השתלת שיניים?

סיכויי ההצלחה של שתלים דנטליים גבוהים מאוד, ועומדים על 92%.

חשוב לציין שלבחירת רופא השיניים ישנה השפעה על הצלחת ההשתלה. בחירה ברופא שיניים מנוסה, שמקפיד על אבחון ובניית תכנית אישית להשתלת השיניים, תגדיל את סיכויי ההצלחה של התהליך.

האם יש תופעות לוואי לטיפול?

השתלת שיניים אינו טיפול שכרוך בהחלמה משמעותית, ורוב המטופלים חוזרים לשגרה ביום-יומיים שלאחר ההשתלה.

כאבים, נפיחות ואודם מקומי הן תופעות נורמליות לחלוטין לאחר השתלת השיניים, ולרוב יחלפו מאליהן תוך מספר ימים ועד שבועיים.

האם השתלת שיניים כרוכה בסיכונים?

השתלת שיניים נחשבת לפרוצדורה בטוחה ולא מסוכנת, והסיכון לפתח סיבוכים לאחר השתלת שיניים דומה לזה שקיים בכל ניתוח אחר.

 

שאלו את המומחה