בריאות השן תלויה ב4 גורמים: מצב הבריאות הכללי, גנטיקה, תזונה ושמירה על ההגיינה.

בניסוח מדויק יותר נאמר שבריאות השיניים תלויה בבריאות הכללית שהיא תלוית גנטיקה, תזונה והגיינה. גנטיקה את גנטיקת הבריאות השיניים קשה לבדוק ואי אפשר לשנות ולכן נתייחס לשינינו ולשיני ילדינו באותו היחס שבו אנחנו אמורים להתייחס לבריאות גופנו וגופם. חוסר התייחסות, התעלמות מהנושאים הקריטיים.קרי: הגינה ותזונה, אי הקשבה לאותות מצוקה, כל אלה יבואו לידי ביטוי במצב הבריאותי גם של הגוף וגם של מערכת השיניים. אין להפריד ביניהם. תזונה לתפריט היומית של האדם יש השפעה עצומה על בריאות שיניו. מה שאינו בריא לגוף, משפיע לרעה גם על השיניים. תהליכי הריקבון בשיניים גלויים יותר לעין וכבר מגיל צעיר ביותר אנו נתקלים בתופעות עששת קשות הכרוכות בהרגלי האכילה של הילד/ה או הנער/ה. הבשורה הטובה: עששת ניתנת למניעה בשלביה הראשונים באמצעות תזונה בריאה!
העששת נוצרת מחשיפת השיניים לאורך זמן לחיידקים שנדבקים אל פני השן ויוצרים רובד חיידקי. הדבר נובע מהאוכל, החיידקים והרוק שיוצרים יחד חיפוי דביק על השיניים הקרוי פלאק. הפלאק הוא הגורם המרכזי לריקבון השן. החיידקים שבפלאק מפרקים את הפחמימות הנצרכות בתזונה לסוכרים ובתהליך של תסיסה הם מייצרים מהסוכרים חומצות. החומצות מכרסמות בחיפוי השן מחלחלות לתוך השיניים וממיסות בהדרגה את האמייל – השכבה החיצונית של השן. בהמשך הם גם חודרים לאזורי כותרת השן המהווים את משטח הלעיסה והמכילים באופן טבעי גומות וחריצים המקלים על התיישבות הפלאק בהן. זוהי תחילתה של מחלת העששת שתוצאתה היא יציאת מינרלים משכבות השן השונות, התהוות חורים בשיניים, ובהמשך הרס הרקמות הקשות של השן ואחר כך של העצם והרקמות שתומכות בשן.
אין גיל הפטור מהתהליכים הללו, אך עקב ההתקדמות האיטית של המחלה (העששת מוגדרת כמחלה) יש אפשרות לבלום אותה לפני שיגרם הרס מוחלט לרקמות השן. הגיינה למניעת עששת וכל שאר המרעין בישין (מחלות וצרות בארמית) בשיניכם, יש להקפיד על צחצוח שיניים בבוקר ובערב וניקוי שאריות האוכל שנדבקו לשיניים או התיישבו ביניהם. צחצחו בעדינות גם את הלשון המהווה בית גידול טבעי לחיידקים הורסי ציפוי השיניים, מומלץ בנוסף, לשטוף את הפה לאחר כל ארוחה. מברשת הצחצוח צריכה להיות רכה וקטנה ורצוי להחליפה מידי כמה חודשים. ברור שהימנעות מצחצוח יומי תגביר את התקדמות המחלה ותגרום להרס השיניים. אפשר לשלב את נושא ההגיינה עם מודעות למיני המזונות שאנו מכניסים לגופנו ולגופם של ילדנו. יש מזונות שהן הרסניות לבריאות הגוף ובאותה מידה גם לשיניים ומוטב להימנע מהם או להפחיתם ככל האפשר, כמו למשל:
• מוצרים עתירי סוכר
• קפה (גורם לכתמים על השיניים)
• מיצים וכל המשקאות הקלים
• מאכלים ומשקאות שיש בהם חומרי שימור.

משקאות המזיקים לשיניים מוטב לשתות עם קשית. צוות מרפאת ד"ר וותד מאחל לכם לשמור על שיניכם שתהיינה בריאות ויפות!